Escola del Treball de
Barcelona
Avui he pujat a les golfes, feia anys que no
ho feia.
Obrir aquesta porta és com lliscar sense voler
fer soroll en el passat, però no el d'un mateix sinó el compartit per tota la
família, la veritat és que un tendeix a imaginar unes golfes de forma una mica
abstracta, teranyines, mobles coberts de pols, o coberts amb un llençol i poca
llum ...
Sempre m'ha donat una certa esgarrifança veure
les coses cobertes amb un llençol. De fet penso que és una forma encara més
cruel d'abandonament, ve a ser com dir: "Estàs aquí, t'he arraconat però
no vull ni veure't".
Quantes vegades penso en allò que deia
un professor que jo tenia?: "aquí van a parar els records que un
desitjaria oblidar i mai s'atreveix a llençar".
En realitat no sé per què he vingut, potser
m’ha donat un atac de nostàlgia, la sensació de voler romandre en el meu
passat com si el meu present anés a perdre's d'un moment a l'altre.
No acostumo a deixar-me portar per tot això,
però necessitava respirar i sabia que aquí l'aire mai serà ranci, ni d'oblit,
ni de mort, ni de naftalines, ni de vell ... Serà tan sols aire de mi mateix, i
de moltes coses de la meva vida familiar, deixant espais plens de respiracions,
rastres tot just perceptibles que es fondran amb l'ocupació de nous rastres.
Sé el que busco tot i que intento fer com si
no busqués res, com si fos casual trobar la vella caixa de llauna on guardàvem
trossets de galetes, de cromos d'aquelles col·leccions meravelloses, de pedres
de vidre, de cristalls de mar de color verd i blau.
No sabíem d'erosions, només sabíem que
el mar ens les portava fins a la sorra de la platja. M'agrada obrir-la, encara
que costi de fer, encara que es pateixi. Patim perquè desconeixem, ignorem
perquè ens acomodem, mentre ens fem vells sense haver apreciat tot el que ens
va ser regalat.
Veig una caixa de ratlletes vermelles i
negres, em crida l'atenció, la recordo dels meus anys d'infància, encara
conserva l'etiqueta adhesiva del regal, un petit cavall de balancí, ja ha
perdut el color pràcticament però es veu que feia joc amb la capseta. Era
vermell, la cua, les orelles i els ullets en negre, i les potetes juntament amb
la forma del balancí en tons marrons. Comprovo que segueix enganxat -Quina
ximpleria comprovar-com si després d'haver resistit tants anys ara jo tingués
por que acabés perdent ...
No ho puc remeiar, sempre m'ho han
dit, ets autènticament "Sagitari" massa perfeccionista,
ordenat, meticulós, col·leccionista -de tot.- I ara potser vaig venir a col·leccionar
records, la veritat és que no ho sé. Prenc la caixa entre les meves mans i em
sec al balancí que increïblement encara resisteix tot i estar envaïda pel
corc, em sento a la banda de la taula llitera, al costat de la finestra, veig
que el dia està gris em dic: "Només faltaria sentir com plou "
i em sorprenc desitjant al mateix temps que el meu nas està gairebé enganxat al
vidre per observar aquest cel encapotat.
Obro la caixa i em sorprenc, creia
recordar-la plena de fotos velles, i dic velles perquè era aquí on es guardaven
les fotografies de la mare, dels seus avis, dels meus avis, de la seva
joventut, de les seves amigues ... Però no, no trobo això que jo esperava, sinó
una cosa totalment diferent i que em fa estremir no per por d'haver-ho trobat
sinó pel record que em porta.
El bo o el dolent de treure alguna cosa
a la llum, és que en retornar al seu lloc d'origen ens topem amb una altra
cosa, que bé pot ser millor com també molt pitjor. Però que aquí està, sense
més, com si m'esperés. Està al costat d'uns bitllets d'autobús que la gent em
regalava perquè eren "capicues" i deien que portaven sort. Tot i que
n'hi ha un col·locat entre les pàgines com si fos un punt de llibre.
D'aquell llibre d’electricitat que vaig
escriure amb tant afecte de totes les coses que havia après. No hi havia un
llibre com aquell per aprendre, no era el millor però amb tota seguretat
aprenies el per què de la electricitat, el perquè un llamp no li afecte
per res a un avió, que un ocell no mor quan es posa en un cable d'alta
tensió tenint en compte l'alegria amb què els ocells es posen sobre ells.
Perquè dona voltes un motor, perquè, perquè...
No obstant això està al racó perquè uns
senyors d’una editorial van dir que no hi havia mercat per a ell. Quina ironia,
un "capicua" que porta sort entre unes pàgines d'un llibre que no té
mercat. Em pregunto ara que han passat els anys...Quants llibres queden en el
anonimat perquè no hi ha mercat per a ells?
De nen solia córrer sota la pluja. La
meva mare s'enfadava i deia que podia agafar una pulmonia amb el fred que feia,
però jo sabia que no parlava de fred, que també, clar, però de les
sabates també...
El "balancí de la iaia" fins i
tot es mou. Em sento en ell. M'agradaria poder apropar-me a la finestra, sento
com plou, m'encantaria treure la mà perquè caiguessin algunes gotes entre les
ratlles de la mà, però aquí, a les golfes no hi ha finestres. Plou, me'n
recordo de tu. Sí, de tu!
—Aquí per a l'autobús que va fins a
Rocafort?
—Sí, per casualitat vas fins a
l'Escola Industrial?
—Sí, em vull matricular. I tu?
—Com et dius?
—Josep, i tu?
—Joan, em dic Joan....
—Jo també em vull matricular. I tu, que vols
fer?
—Vull ser electricista, com el meu pare
que treballa en el "Metro".
Josep, tu també vols treballar d'electricista?
—No ho sé. Només és que m'agrada
l'electricitat, el perquè d'ella ... També m'agrada la ràdio, un dia en vaig
fer una...
—Vas fer una ràdio?
—Si, de galena, als dotze anys, i s'escoltava
molt bé, el meu pare escoltava “La Pirinaica”.
Ja no ens vam veure fins al setembre.
Tots dos havíem superat l'examen i anàvem a la mateixa classe. Baixàvem
junts en el mateix autobús i amb nosaltres moltes noies de la Facultat de
Medicina. Elles parlaven de les seves coses i nosaltres creient que ens faria
més homes fumàvem i no ens preocupava dir qualsevol paraula desagradable entre nosaltres, no amb elles. Fins i tot ens agradava, però mai ens vam ficar amb elles, al contrari. Recordo
a una d'elles, la més callada, la que mirava a terra si la miràvem, la que es
posava les mans davant dels pits, com si es volgués defensar d'alguna cosa...
No sé si m'agradava molt o només volia saber els motius que tenia per actuar
d'aquella manera. Jo intentava acostar-me a ella. El seu interior sempre està
tancat -deien les seves amigues-, i que ja no li agradaven els nois. Que no
volia que ningú li fes un petó. Que tenia records molt desagradables. Que
alguna cosa li va passar...
Al cap de molt temps una d'elles em va donar un paper que deia que se n'anava
d'Espanya amb la família. Que l'odiava, que no suportava més aquella terrible
dictadura. Que aprofitava que el seu pare havia sortit de la presó. No havia
fet res, només ser republicà. Mal nascut tot aquell que el despertava a les
tres, i el treia de la cel·la, feien veure que l'anaven a dur al Camp de la
Bota per afusellar-lo, i després el duien un altre cop a la cel·la.
Hem nascut per ser lliures, em demanava perdó per haver actuat d'aquella
manera. Quina pena que ella no havia entès que jo també havia nascut per ser
lliure i només volia estar amb ella. Em donava les gràcies per haver-me portat
tan bé.
—Que portes aquí?
—Res que t'importi.
—És una revista pornogràfica, oi?,
perquè no me l'ensenyes?
—Aquí?
—No, aquí no, home.
— Hòstia, no!, estan prohibides, ja ho
saps, coi!
—Deixa-me-la veure, aquí no hi ha
la Social
—Té, però no la deixis a ningú.
—Ja saps que no ho faré, sembla que no
em coneguis, cony..., i moltes gràcies!
Segueix plovent i segueixo
engronxant-me. Amb el vaivé del balancí s'amunteguen les coses.
—Que tens al braç?
—Res, per què?
—Perquè tens un bony. Què et passa?
—Deixa'm en pau, hòstia!
—Ves a metge!
—No cal!
—Ves al metge, idiota, no veus el que
tens, o què!
—Deixa'm en pau, hòstia!
—Ves a metge!
—No!
—Ves al metge, no veus que no és normal ...
—Que em deixis, hòstia, hi aniré quan pugui, i
no emprenyis més!
Vam alçar molt la veu, un amb un sí, un altre
amb un no, finalment ens vam adonar que les mirades de tots els altres estaven
fixes en nosaltres, silenciosos observant-nos.
—Es pot saber què és el que passa? -vam
escoltar la pregunta i potser van ser mil·lèsimes de segon el que vam
trigar a respondre, va ser mirar-nos un a l'altra, pensar sí o no, no o si, i
començar a parlar interrompent-nos mútuament. Jo insistint per dir allò
que havia notat just sobre el seu colze i que era un bony bastant
gran que a primera vista no es veia però en aixecar el braç, tocar-lo i
observar-lo bé podia notar-se clarament; i ell volent restar-li importància.
I sense saber com, de cop i volta les
urgències.
Tot es va precipitar. Visites i preguntes
sense respostes, més visites, menys respostes. Un ingrés.
Vinc a veure't i els teus pares plorant
...
I mentrestant jo estudiant i treballant en una
altra ciutat i tu ingressat en un hospital.
Que difícil ha de ser estar tan malalt sent
tan jove...
Que difícil se'm fa no tenir-te, i estudiar en
un altre lloc que encara que el tinc com a familiar no és el mateix.
Quan telefono als teus pares per
preguntar per tu no m'atreveixo a dir-los que surto amb una noia basca, seria
com una burla, no per la noia, sinó perquè el seu fill, i a més no crec
que nosaltres arribem gaire lluny ... no ho sé. És una gran noia,
és veritat, però té massa diners per a mi. Els diners, tants, no els han
fet per mi.
Me'n recordo molt de la noia que
se'n va anar d'Espanya, sé per què ho va fer, i jo també
voldria fer-ho. La gent que viu en altres països és lliure. Qui sap quan ho
serem nosaltres. Quan manca la llibertat falta tot. Al País Basc he après
molt.
Havia d’arribar aquest moment, el d’anar-se’n.
Que passarà el temps i vindrà una abraçada i l’adéu, com així ha de passar...
Quina certesa més immensa, aquesta frase! Te
n’adones? Totes aquelles persones,
família i amics que estan el nostre costat, tots aquells que ens envolten,
arribarà un dia que serà l’últim en què les veurem, que se n'aniran ... Si és
que no ens n'anem nosaltres abans. I no parlo dels comiats, o de motius pels
quals l’atzar et separi, o de la mort. Ja tants motius per al qual la vida ens
fa que ja mai més et creuis en el mateix camí...
Els teus pares diuen que no podràs treballar
del que volies. Ho sento de veritat, tu que volies ser electricista com el teu
pare que treballava en el "Metro".
Molta decepció, una gran tristesa, el que es
vulgui. Que no podem lluitar contra segons què i per tant ens ho hem
d’agafar tal com és, tal com se’ns dóna, que cada moment és únic i
pot ser el de l’adéu, el darrer, carpe diem.
Ara que estic assegut al "balancí
de la iaia" veig per la finestra de la vida que els anys han passat.
Guardo tot i m'aixeco del balancí, sento la pluja fora i crec que em
convida a sortir de puntetes i en silenci d'entre tants records que s'han obert
en un moment. Ho deixo tot al seu lloc, apago el llum i tanco la porta.
Sé que després de tot, les coses seguiran aquí
esperant que de nou una tarda qualsevol torni per veure què puc trobar
entre totes elles. Però el millor de tot és saber, que passi el que passi,
sempre el millor de les golfes està en nosaltres mateixos, arxivant,
recuperant, classificant i memoritzant allò que hem viscut faci poc o faci ja
molt de temps.
Que tristos són els comiats, els finals,
i en canvi quina força interior ens acaben donant, com ens fan viure la vida a
flor de pell. Una vegada acabada una història és quan es pot fer balanç, l’hora
de valorar, de recordar, sobretot, les coses bones, però també el que t’ha
ensenyat les coses dolentes. Quan fem un viatge molt intens, de molts dies,
sovint no gaudim prou del que veiem, del que vivim, perquè el mateix cansament
i la quantitat d’experiències noves ens
ho impedeixen. És quan hem acabat el viatge, i una vegada reposats, que el recordem,
i que revivim, les meravelles que vam
veure, i les gaudim.
Molts anys i moltes coses, però aquell
moble vell i mig corcat em fa recordar el meu passat. Sé que arribarà un dia en
què la balancí amb el respatller i el seient de reixeta es trencarà o perdrà
importància, o potser fins i tot desapareixerà, perquè tot té un final, com el
nostre, i serà llavors quan s'esborren els records.
Ja me'n vaig, tanco la caixa de les galetes i
el llibre. El capicua seguirà entre les seves pàgines i el "balancí de la
iaia" no deixarà de moure's.
AQUESTA NARRACIÓ (però molt curta) VA
GUANYAR EL PREMI LITERARI DE SANT MARC DE 2011 EN LA CATEGORIA D'ADULTS.
GRÀCIES, MIREIA, T’ESTIMO MOLT.
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada