Auschwitz, 75 aniversari.,


 
FOTO. https://historia.nationalgeographic.com.es/a/27-enero-dia-internacional-conmemoracion-victimas-holocausto 

A Auschwitz, alliberat el 27 de gener del 1945, es van trobar vius uns 7.000 presoners; abans, n'hi havien mort 1.100.000.

Soc una nena, i ara em posen aquí dins. Està fosc i encenen el foc i em cremo però no ploro, perquè no em fa cap mal i no tinc por. Aquí, al meu costat hi ha una altra nena com ara jo, és guapa, també es crema i tampoc li fa mal. A fora feia fred, i aquí dins s'està bé. A fora encara que fa fred també hi ha sol, és gran però no escalfa gaire. Brilla entre el fum que no sé d'on ve ni on va. Abans d'entrar el sol en el cel, en els vidres de les cases i en els ocells que volaven, ah!, i també els que estaven quiets en els cables d'electricitat que van d'un lloc a un altre i són molt llargs.

A les cases del poble hi ha molta gent, a la meva no hi ha ningú, van anar-se’n tots a Barcelona, però allà tampoc hi havia feina. El pare llegí un anunci en una paret, i molta més gent també. Els franquistes buscaven gent per anar a treballar a Alamània, i ells pagàvem, em sembla. S'hi apuntaven. No els hi feia gens de gràcia deixar la dona i els fills, i a la iaia, però s'hi apuntaven.

El sol també entrava a la meva habitació, i al mirall i a molts miralls de les meves amigues. Ara no perquè no hi soc, ara segurament hi ha el mirall però no hi ha sol. Abans sí que hi era, perquè no hi havia fum on jo vivia, només a les xemeneies de les cuines.
i brillaven les fulles dels arbres quan queien, i el sol les feia brillar, i feien ombres.

I teníem tobogans molt grans, i uns altres petits pels més petits. Estaven al mig de la plaça, i es mullaven quan plovia. Demà també plourà aquí. Plourà molt!
I els nens també feien experiments com aquí, però no en persones. Ui, no!, ho feien amb les sargantanes si en trobaven alguna, i amb les formigues, les hi treien totes les potes, o a vegades algunes, i després elles es movien i els nens les ficaven a dins als seus nius, allà tampoc entre el sol. I hi havia formigues que sabien que estaven mortes com jo, i les treien. A mi ningú m'ha tret.

Unes altres eren molt ràpides, i no els hi treien les potes ni res. Aquí tampoc. Nosaltres preguntàrem on era la fàbrica com la del pare però ningú deia res. No n'hi havia, penso. Dins del tren tampoc brillava el sol. Si abans d'entrar aquí hagués tingut a la iaia, no hauria entrat perquè vigilava, igual que em vigilava que no pugés al tobogan gran.
Aquí no he tingut temps de veure si n’hi ha. La iaia estarà plorant ara mateix perquè no hi soc, ni jo ni cap amiga meva, ni cap nen. Jo no els estimava gaire a vegades perquè li feien coses que no m'agradaven a les sargantanes, els hi tallaven la cua, i ella es movia, i la resta de l'animaló fugia…

Aquí he sentit dir que com deia abans també en fan d'experiments, però en persones, però no s'escapen, els porten aquí. Penso que si la iaia està al mig de la plaça i plora la duran aquí i la gent l'abraçarà molt i vindrà amb mi per donar-me el caramel que du a la butxaca de l'abric, i m'agafarà, i tornarem a la plaça, i si i hi ha sol farem ombres i les trepitjarem, i elles s'escararan. I ara si plora li farà mal tot, sobretot el cap. Anirem a la seva habitació i buscarà a la tauleta de nit, i allà molt amagades, perquè jo no ho sàpiga mai on són, -i ho sé tot- i ella creu que no en sé res, d’on són les pastilles pel mal de cap. Clar, no ho dic perquè ella no s'enfadi.
I a la casa del poble i hi ha una fàbrica que fan els caramels i altres coses, però el sol només entra on fan els caramels, i els fan en forma de cor, m'ho van dir els nens que ho veien.

A Barcelona tots han d'estar tristos perquè la gent abraça la mama, potser és que també té mal de cap, com la iaia, o perquè el papa se'n va anar a Alamània perquè a Barcelona no n'hi havia de feina. També podria ser que sabessin que estic aquí, però per això que no plorin, no tinc fred, i estic bé, encara que voldria jugar amb els nens que hi ha aquí.

El 1979, el camp de concentració d'Auschwitz fou declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Comentaris

Entrades populars